Septembrī Spānijā norisinājās ikgadējā Eiropas scientometrijas vasaras skola (European Summer School for Scientometrics 2025 – ESSS2025), kas ir starptautiski augsti novērtēts izglītības pasākums par pētniecības sasniegumu novērtēšanu, pamatā zinātnes kvantitatīvu analīzi balstoties uz datiem par publikācijām.
Vasaras skolas programma 2025. gadā aptvēra teorētisku ieskatu par datu avotiem, datu kvalitāti un normalizāciju, klasifikācijas sistēmām, bibliometriskiem indikatoriem, altmetriku un atvērtās zinātnes kontekstu un jaunākajām tendencēm, kā arī intensīvas praktiskās nodarbības. Vasaras skolā notika arī diskusija par atbildīgu metrikas pielietošanu un labāko praksi DORA/CoARA kontekstā. Papildus prezentācijas sniedza arī Digital Science, Clarivate, Elsevier, OpenAlex pārstāvji.
Praktiskajās nodarbībās bija dota iespēja izzināt rīkus un platformas datu izguvei, apstrādei un analīzei, kā piemēru izmantojot bibliometriskus datus. Dalībnieki praktiskos uzdevumos izzināja tādus procesus kā datu avotu izvēle, datu apstrāde, tīrīšana, vizualizācija un tīklu analīze, tostarp bija organizēta iespēja pielietot arī programmēšanas prasmes (R).
Eiropas scientometrijas vasaras skolu apmeklēja vairāk nekā 60 dalībnieki no dažādām valstīm un pat kontinentiem, kuru vidū bija arī Latvijas datu kuratoru pārstāve Gita Rozenberga (VPC). Gita atzīst, ka ieguvusi nozīmīgas teorētiskas un praktiskas zināšanas darbam ar datiem, pētniecības datu vietu zinātnisko sasniegumu mērīšanas sistēmā, jaunākās tendences pētījumu rezultātu metrikās atvērtās zinātnes kontekstā un atkārtotas izmantošanas potenciāla palielināšanu. Gita guva izpratni par kritisku pieeju datu apstrādes rīkiem, platformām un analīzes rezultātu interpretāciju, metadatu elementu nozīmi datu analīzes procesos, kā arī par zinātnes novērtējuma daudzdimensionālo dabu.
ESSS2025 pieredze izgaismoja ciešo saikni starp kvalitatīvu pētniecības datu pārvaldību un efektīvu zinātnes novērtējumu, uzsverot datu kuratora nozīmi pētniecības ekosistēmā, un vienlaikus atklāja scientometrijas rīku un metožu potenciālu datu pārvaldības praksē.